Kisvasutak Kisbér környékén anno…- Rédei Erdei Vasút

(Részlet a Rédei Erdei Vasút helyszínrajzából, UVATERV, 1956. – forrás:kisvasut.hu, fotó:Mór Attila)

A Bakonyban és a Vértesben (Kisbér közelében is) – a szénbányászat virágzásának évtizedeiben – több kisvasút is volt. Ezek közül néhánnyal ismerkedhet meg most, illetve a későbbiekben:

1910-ben, más forrás szerint 1913-14-ben építették a 760 mm nyomközű, 16,5 km hosszú vasutat a vasutat gróf Esterházy Pál megrendelésére, lóüzemre, BAKONYBÁNK (MÁV) – RÉDE – LESALJAPUSZTA – CSATKA között.

Elágazása volt Rédén, Sínrendszere 7 kg/fm.

Feladata a Bakonyszentkirály – Rédei erdőség feltárása volt.

Évente általában 500 köbméter fát, és 1000 tonna egyéb anyagot szállítottak rajta.

A vasúton a motorüzemre 1923-ban álltak át. A gőzüzemre való átállás, majd a megszűnés előtti utolsó évre jellemző ismételt motorüzemre való átállás időpontja nem ismert.

Egy 1955-ös erdészeti jelentésben évi 3.000 tonna faanyag szállítás szerepel.

Az UVATERV 1956-ban megvizsgálta a kisvasút helyzetét.

A tanulmányból összeállított rövid helyzetkép:

A Bakonybánk-Réde-Lesalja major a Tatabányai Erdészet tulajdonában van. Csatlakozó állomása Bakonybánk, innen az erdészeti fatér érintésével a Bakonyér bal partján Réde község belterületére vezet, áthalad a község központján, majd egy szűkebb völgyön keresztül Pávaréten ér véget.

A fővonal 48/49-es szelvényében elágazás épült Lesalja majorhoz. Ez utóbbi a Pápai Sertéstenyésztő és Hizlaló Vállalat telepe.

A kisvasút forgalma részben a sertéstelep, részben az erdészet, valamint Réde község szállításaiból adódik össze. A szállított áruk mennyisége évente 9.000 tonna.

A vasút műszaki adatai:

hossz: 16 km

nyomtávolság: 760 mm

legkisebb ívsugár: 35 méter

legnagyobb emelkedés: 20 ezrelék

felépítmény: 9,3 kg/fm

gőzüzem

A tanulmány összefoglalójában megállapítja, hogy a kisvasúttal kapcsolatban személyszállítási igény nem merül fel, a vasút jelen műszaki állapotában a jelentkező áruszállítási igényeket kielégíti.

Hálózattérképek

Egy évvel később, 1957.04.09-én a vasútra bontási engedélyt ad ki a KPM.

(Moór Attila kutatási adataival kiegészítve)

Legutóbbi módosítás: 2007.12.02. 13:29

(forrás:kisvasut.hu)

(Rédei Erdei Vasút helyszínrajzából, UVATERV, 1956. – forrás:kisvasut.hu, fotó:Mór Attila)

Írj Te először kommentet "Kisvasutak Kisbér környékén anno…- Rédei Erdei Vasút"

Írj kommentet

Az e-mail címed nem kerül publikálásra


*