/A kép illusztráció – Fotó:Fortepan.hu/Rosta László/
Talán érdekes lehet, mit írtak a múltban a sajtóban, különböző tanulmányokban, könyvekben…Kisbérről és környékéről.
Alábbiakban Kisbér történetéről olvashat a 20. századból:
“…Gimnazisták a kórházban
A KISBÉRI KEZDEMÉNYEZÉS
Az általános siker persze nem feledtetheti az esetleg felmerülő nehézségeket, hiányosságokat. Bizony előfordul, hogy valamelyik osztály tanulói az előírt helyett más szakmában szívesebben foglalatoskodnának. Akad olyan üzem, ahol a fiatalok alig tanultak valamit, mert nem kaptak megfelelő munkát és irányítást.
A kisbéri gimnázium tanári kara bátran kezdeményezett A gyakorlati oktatásról szóló rendelkezés lehetőséget ad a szakmák helyi megválasztására.
Hát nem jók a hagyományossá vált foglalkozások? Nem mindig jók! Tapasztalták a kisbéri gimnáziumban. Kisbéren eddig ugyanis főleg vasipari és mezőgazdasági szakmákkal ismerkedtek a növendékek. Az iskolában évről évre több a lánytanuló. Biztos, hogy érettségi után nagyon kevés lány kerül kapcsolatba a vasiparral. Kétségtelen az is, hogy az egykori gimnazista lányok majdani háztartásában nem a feleségre, a családanyára hárulnak a barkácsolás tennivalói.
A kisbéri gimnázium vezetői felismerték, milyen hivatásokat választottak a végzett növendékek. Kiderült, hogy többségük az egészségüggyel kapcsolatos területeken képezte magát tovább. Miért ne lehetne az 5+1-es oktatásban egészségügyi ismereteket szerezni?
Ez akkor is hasznos, ha a növendék bármilyen foglalkozást választ. A helyes táplálkozás tudnivalói, sérülések szakszerű gyógyítása, és más betegápolási ismeretek bárhol hasznosíthatók.
A KÓRHÁZ IS ÜZEM
A helyi kórház szinte önmagát kínálta a terv megvalósításához. A 7 itteni orvosok — vezetők és beosztottak —, az egészségügyi középkáderek hivatásszeretete, életszemlélete képezte alapját sz újfajta gyakorlati oktatás megvalósításának.
A kisbéri kórház dolgozói — mint ezt már több alkalommal megírtuk, — példamutató, a messzi környékre kiterjedő rendszeres egészség- ügyi felvilágosító és megelőző tevékenységet fejtenek ki. A gimnázium igazgatójának érdeklődésére a kórház vezetője kijelentette, hogy az 5+1-es oktatás bevezetése az általános iskolában végzett egészségügyi felvilágosítás magasabb fokú folytatását képezheti. Hiszen a kórház ebből a szemszögből nézve üzem, ahol a középiskolások gyakorlati munkát végezhetnek, és szakmai oktatásban részesülhetnek…”
Folytatjuk!
Forrás:Library.hungaricana.hu/ Dolgozók Lapja, 1966. szeptember (21. évfolyam, 206-231. szám) / 1966-09-28 / 229. szám
Írj Te először kommentet "„Gimnazisták a kórházban – a kisbéri kezdeményezés”"