Kisbér közúti összeköttetései: új nyomvonalra is került a 13-as főút

/A komáromi Erzsébet híd. – Innen indul a 13-as főút Kisbér irányába. A kép forrása:wikipedia, fotó:Joxy/

Kisbér egyik fontos közúti összeköttetése a 13-as számú főútvonal:

„A 13-as számú főút egy Komáromtól Kisbérig vezető másodrendű főútvonal. Hossza 29 km. Az útvonal Komárom-Esztergom megye nyugati felén észak-dél irányú forgalmi tengely. A Kisalföld keleti részén, Komárom-Esztergom megye délnyugati részén a Kisbér-Igmándi medence déli peremén fekszik, a Súri-Bakonyalja kistáj határán. A főútvonal a 81-es főútvonallal együtt Székesfehérvárt köti össze Komárommal és Szlovákiával.

A főút kezdete – a kép forrása:wikipedia

Az Erzsébet-hídnál, a szlovák-magyar államhatárnál kezdődik a 13-as számú főút. Szlovákiában a 64-es út a folytatása, amely Zsolnával köti össze Révkomáromot. A hídon túl az Igmándi útban folytatódik, majd 1 km-en belül körforgalmú csomóponttal keresztezi az 1-es főutat. Továbbhaladva érint egy üzemanyagkutat, majd elhalad az Igmándi erőd mellett. A szabadságharc földerődje helyén épült fel 1871-1877 között a város déli bejáratának védelmére, az új erődrendszer elválaszthatatlan részeként. Középkori lesüllyesztett, olasz rendszer szerint építették fel. Száraz árok veszi körül, külső lesfolyosókkal. Az erőd elzárta a városba délről vezető utat, biztosította, hogy a rendszer egyes tagjai kölcsönös tűz-összeköttetésben legyenek egymással. Elkészültével befejeződött a hatalmas komáromi erődrendszer építése. Nevét a közeli Nagyigmánd és Kisigmánd községekről kapta.

A város határában a főút körforgalmú csomópontban találkozik a 131-es főúttal, a város délnyugati elkerülőjével. Az útvonal a 60-as évekbeli nyomvonal korrekció során, az útvonal kacskaringóinak levágásával, az úttest kiszélesítésével és a lakott helyek kikerülésével új nyomvonalra került. Az út az érintett települések többségét (Csémet, Kisigmándot, Nagyigmándot, Csépet és Etét is) elkerüli, ezekbe a községekbe bekötőutak vezetnek.

Csémnél keresztezi az utat a Székesfehérvár–Komárom-vasútvonal egy útátjáróban. Dél felé haladva a 9-es kilométernél keresztezi az M1-es autópályát, Kisigmánd külterületén. Itt található az autópálya komáromi mérnöksége is. Ezt követően Nagyigmánd, Csép majd Ete határában halad, végül Kisbér határában a főút a 81-es főútba csatlakozik, ahonnét Székesfehérvár illetve Győr felé lehet továbbhaladni.

Tervek a főútvonal fejlesztésére

M81-es autóút

A gazdasági életben egyre fontosabb helyet elfoglaló, folyamatosan bővülő ipari parkkal rendelkező Székesfehérvár és a Komárom-Esztergom megye közötti közvetlen közúti összeköttetés fejlesztésére a Területrendezési Terv két nyomvonal-alternatívát tartalmazott.

Az M81-es autóút vonalvezetési változatai közül az országos hálózati stratégia szempontjából a komáromi nyomvonal (Székesfehérvár–Kisbér–Komárom) változat a kedvezőbb a regionális érdekek tekintetében, különösen akkor, ha a határkapcsolatokat egy, a Komárom nyugati szektorában létesítendő új Duna-híd is segíti.   (Az új komáromi híd azóta már felépült – a szerk. 2021.01.15.)

A térség szlovák oldalán a határ menti érdekek regionális közlekedési rendszerbe való bekapcsolódását a Nyitra–Érsekújvár–Komárno, illetve a Garamszentbenedek–Zselíz–Párkány főutak fejlesztése szolgálhatja.

Az M81-es autóút megvalósulása azonban 2008-ban bizonytalanná vált. Ezzel szemben már ebben az évben megkezdődött a Komáromot délnyugati irányban elkerülő út megépítése, amelyet végül a tervezettnél néhány hónappal később, 2011-ben adtak át. Az új nyomvonal a 131-es főút nevet kapta, és a 3. kilométerszelvénynél csatlakozik a 13-as főúthoz. Az út megépülésének fő oka a város nyugati határában lévő ipari park gerjesztette kamionforgalom elvezetése, amely a belvároson keresztül volt kénytelen haladni az M1-es autópálya felé. Az elkerülő különszintű csomópontban keresztezi az 1-es főutat, és körforgalommal csatlakozik a 13-as főút meglévő nyomvonalához.

A főúthálózat fejlesztése

A megyeszékhelyek közötti kapcsolatok közül szinte az országban egyedüliként hiányzik Tatabánya és Székesfehérvár főúti összekötése (Tatabánya – Környe – Mór – Székesfehérvár). A megye észak-déli közlekedési hálózata hiányos, fejlesztést igényel a Komárom – Tata – Tatabánya – Oroszlány – Mór kapcsolat, amely azonban funkcionálisan nem egyezik meg az M81-gyel.

Fejlesztendő a Kisbér – Tatabánya – Tát – (Esztergom) kapcsolat. Ez utóbbi a megye belső kohéziójának erősítése mellett, az elmaradt Bakonyalja területfejlesztése tekintetében is kiemelt szerepet tölthet be. A rendezési terv emellett az országos főúthálózaton két nagy híd kialakítását célozza meg a megyében; a komáromi új Duna-hidat (M81), valamint az esztergomi új Duna-hidat (M10).”

Forrás:wikipedia

Kereszteződések, pihenőhelyek és hidak

Csomópontok, pihenőhelyek és hidak

Jelmagyarázat

Flag of Slovakia.svg Szlovákia Cesta I. triedy číslo 64.svg
Schengeni határ KomáromKomárno
Folyóhíd 0 Erzsébet híd Duna
Üdvözöljük! 0 Komárom
Útkereszteződés illetve útelágazás 0,2 Komárom vasútállomás 13 301
Körforgalom 1 Győr, Tatabánya 1 (Hu) Otszogletu zold tabla.svg
Hungary road sign F-016.svg 2 Komárom (OMV)
Körforgalom 3 Győr, Komárom Ipari Park 131
Útkereszteződés illetve útelágazás 7,7 Csém 81 142
Üdvözöljük! 8 Csém
Kijárat 9 Hegyeshalom, Rajka, Győr, Budapest M1 (Hu) Otszogletu kek tabla.svg E 60  Tabliczka E75.svg
Útkereszteződés illetve útelágazás 9,2 Kisigmánd 81 136
Üdvözöljük! 11 Kisigmánd
Útkereszteződés illetve útelágazás 11,9 Kisigmánd, Nagyigmánd 81 136
Hungary road sign E-046.svgHungary road sign F-007.svg 14 Nagyigmánd
Üdvözöljük! 19 Csép
Üdvözöljük! 24 Ete
Üdvözöljük! 29 Kisbér
Útkereszteződés illetve útelágazás 29 Székesfehérvár 81 (Hu) Otszogletu zold tabla.svg

Forrás:wikipedia

Írj Te először kommentet "Kisbér közúti összeköttetései: új nyomvonalra is került a 13-as főút"

Írj kommentet

Az e-mail címed nem kerül publikálásra


*