/Fotó:kastelyok.com/
Talán érdekes lehet, mit írt a megyei sajtó a 20. században Kisbérről és környékéről.
Alább az 1960-as évekből olvashat egy cikket (2. rész):
Az első részt ugyanebben a rovatban olvashatják („Színes”)!!
“Gimnazisták a kórházban
„…A MEGELŐZÖTT RENDELKEZÉS
Ez két évvel ezelőtt történt. Azóta a kisbéri gimnázium két tanfolyamának leány tanulói hétről hétre öt-öt órát töltenek a kórházban. A fehérköpenyes gimnazisták szeretettel és hozzáértéssel végzik feladataikat. Reggelit osztanak, ágyat hoznak rendbe, beteget mosdatnak, vérnyomásméréshez is értenek. Megállják a helyüket a laboratóriumban és a fizikoterápiai rendelőben is.
A leányok igyekezete mellett, az újítás sikeréhez hozzájárult a kórház dolgozóinak lelkesedése, támogatása. A gimnazisták képzése ugyanis jelentős többletmunkával jár. Minden egyes növendéket időről időre — ugyanúgy mint a hivatásos ápolónőket — orvosi vizsgálatnak vetik alá. Az oktatás teljes menetét — beleértve az elméleti előadások anyagát — az orvosoknak kellett összeállítaniok. Szívesen tették, mert úgy érezték, hogy ezzel a nép- egészségügy javításához járulnak hozzá, öröm hallgatni milyen tájékozottak a leányok az orvostudomány történetében, s mennyire ismerik az anatómia, a biokémia, a pharmakologia alapelemeit.
A kisbéri kezdeményezés különleges értékű, mert helyes elismeréssel és szervezőkészséggel megelőzték a Művelődésügyi Minisztérium ez év szeptemberében kiadott rendelkezését. Az új előírás felhívta a középiskolák figyelmét, — ahol lehetséges — illesszék be az egészségügyet az 5+1-es oktatásba.
Az önként adódó erkölcsi elismerés mellett, a rendelkezés anyagi könnyebbségeket is jelent a bátor úttörőknek. Eddig ugyanis az egészségügyi oktatással járó külön kiadásokat — például a fehér köpeny vásárlását — maguk a növendékek fedezték. A jövőben a hasonló, beszerzéseket a Vöröskereszt segítségével oldják meg.
A KÉT ESZTENDŐ TAPASZTALATAI
Valószínű, hogy több középiskolában szívesen fogadják a Művelődésügyi Minisztérium rendelkezését. S ezek az intézetek már könnyebb helyzetben lesznek, ha felhasználják a kisbéri gimnázium és kórház tapasztalatait Említsünk meg néhányat A növendékek a tanultakat jól hasznosították a mindennapi életben. Egy kerékteleki kislány például a faluban történt baleset alkalmával szakszerűen ellátott egy lábtörést. Az oktatásban résztvevő fiatalok a családban, az egészségügyi szabályok alkalmazásának propagandistájává váltak. A lányok megértették, nemcsak az orvosi hivatás jelenti az egészségügyi pályát, így többen jelentkeztek asszisztensnőnek, védőnőnek, ápolónőnek.
Biztos, hogy a kisbéri kórház és a gimnázium minden dolgozója készséggel adja át tapasztalatait bármelyik intézmények, ahol be akarják vezetni az 5+1 új válfaját, vagy más módon kísérlik meg a magasabbfokú közegészség- ügyi ismeretek terjesztését.
A kétéves tapasztalat alapján azt javasolják a kisbériek — orvosok és pedagógusok —, hogy annak a középiskolai tanulónak, aki az 5+1-es oktatás négy esztendeje után megkapja önkéntes ápolónői oklevelét, ha egészségügyi pályára lép, ismerjék el végzettségét. S így rövidített tanfolyam elvégzése után asszisztensnő, ápolónő lehessen. Célravezető lenne, ha az irányító egészségügyi és oktatási szervek hasznosítanák a kisbéri kórház és gimnázium két év alatt szerzett tapasztalatait.
Berde Mihály“
Forrás:Library.hungaricana.hu/Dolgozók Lapja, 1966. szeptember (21. évfolyam, 206-231. szám) / 1966-09-28 / 229. szám
Írj Te először kommentet "Kisbéri múltidéző – “Gimnazisták a kórházban” 2. rész"