(a vonal Szákszend közelében – forrás:wikipedia, fotó:Szeder László)
E sorok írója is jó néhány alkalommal utazott ezen a vasútvonalon – pontosabban annak egy részén-, Kisbér és Pápa között, hazafelé és vissza a pápai laktanyába annak idején…
A Tatabánya-Pápa vasútvonal a MÁV 13-as számú vasúti mellékvonala az Észak-Dunántúlon. Környe és Pápa között 2007. március 4-től szűnt meg a személyforgalom.
Teherforgalmi célból, valamint elkerülő, mentesítő vonalként fenntartják.
A vasútvonal Tatabánya és Környe között villamosított, az Oroszlány felé tartó forgalmat szolgálja ki.
Építése
1901-ben, Mandel Gyula, Hoffmann Sándor és Quittner Vilmos, budapesti vállalkozók tervezték megépíteni, hogy a környékbeli földekről a búza, fa és élőállatok szállítását megkönnyítsék.
A Magyar Királyi Kereskedelem és Közlekedésügyi miniszter 1902-ben adott engedélyt a vonal építésére.
A vasútvonal 11 felvételi épülettel, 6 raktárral, 6 gabonaszínnel, 12 nyitott rakodóval, 11 állomási és 21 nyíltvonali őrházzal rekordsebességgel, 1902. szeptember 12-re épült meg.
Működése, állapota
A vonal egykori nagy áruforgalma mára gyakorlatilag megszűnt.
A megszüntetése előtt a személyforgalma is igen gyér volt, a szolgálatot napi 6 pár Bzmot motorkocsi látta el, vasárnap este mellékkocsikkal csatolva a diákokra való tekintettel.
Veszprémvarsányban és Kisbéren volt átszállási lehetőség a Győr-Veszprém, illetve a Székesfehérvár-Komárom-vasútvonalon közlekedő személyvonatokra.
Néhány állomáson csatlakozó buszjáratok szállították tovább az utasokat a vonaltól távolabb fekvő települések, Bakonyság, Szákszend irányába.
A vonalon a pályasebesség 40 és 50 km/h, a felépítmény túlnyomórészt 34,5 kg-os, “c” sínekből épült, amelyek jellemzően vasbetonaljakon fekszenek.
A vonalon 1991-ben történt egy baleset: Bzmot 072 és szerelvényvonata Bakonytamási és Pápateszér között ütközött a Pápa felől érkező M43-as mozdony vontatta személyvonattal.
Napjainkban
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium felmérése alapján átlagosan 18 ember utazott egy-egy vonaton, így a vonal bezárása mellett döntöttek.
2007. március 4-től a személyvonatokat 6 pár autóbusszal váltották ki, melyek azonban nem örvendtek túl nagy népszerűségnek, így a Bakony Volán hamarosan megszüntette a járatokat.
A pályát nem számolják fel, egyelőre meghagyják a teherforgalom számára (jelenleg Franciavágás és Pápa között zajlik némi áruszállítás) és mentesítő vonalként.Valamint Tatabánya irányából az Oroszlányi hőerőmű részbeni /Fa/ tüzelőanyag ellátása történik. A Tatabánya-Környe szakaszon van személyforgalom, a Tatabánya–Oroszlány-vasútvonal személyvonatai használják.
(forrás:wikipedia)
Tatabánya-Pápa-vasútvonal | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Vonalszám: | 13 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hossz: | 94 km | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nyomtávolság: | 1435 mm | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Feszültség: | (Tatabánya és Környe között) 25 kV 50 ~ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Maximális sebesség: | 50 km/h | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jelmagyarázat
|
(forrás:wikipedia)
Szombathelyi vagyok.Szombathely és Budapest között a legrövidebb vasútvonal a Celldömölk-Pápa-Tatabányai. A régi vonallal, semmit nem lehet kezdeni sajnos !
Ha elkészül a Budapest-Belgrád vasútvonal, teherárut hoznak visznek a kikötőkbe. De merre viszik tovább ? Az is lehet, hogy már gondoltak a Tatabánya-Pápa vonal átépítésére. Az új pálya lehetne kétvágányú és a lehető legegyenesebb. Pályasebesség 250 km/h.A tehervonatok Pápa után Csorna-Sopron-Bécsújhely felé mehetnének tovább. Személyszállításnál, a napi 7 pár IC biztosan lenne Szombathely felől. Én hiszem, hogy sokszor átutazhatom városom kistestvérének állomásán, sőt le is szállhatok sétálni Bakonyszombathelyen.