Egy megboldogult vasútvonal: Pápa-Kisbér-Tatabánya…

(a vonal Szákszend közelében – forrás:wikipedia, fotó:Szeder László)

E sorok írója is jó néhány alkalommal utazott ezen a vasútvonalon – pontosabban annak egy részén-, Kisbér és Pápa között, hazafelé és vissza a pápai laktanyába annak idején…

A Tatabánya-Pápa vasútvonal a MÁV 13-as számú vasúti mellékvonala az Észak-Dunántúlon. Környe és Pápa között 2007. március 4-től szűnt meg a személyforgalom.

Teherforgalmi célból, valamint elkerülő, mentesítő vonalként fenntartják.

A vasútvonal Tatabánya és Környe között villamosított, az Oroszlány felé tartó forgalmat szolgálja ki.

Építése

1901-ben, Mandel Gyula, Hoffmann Sándor és Quittner Vilmos, budapesti vállalkozók tervezték megépíteni, hogy a környékbeli földekről a búza, fa és élőállatok szállítását megkönnyítsék.

A Magyar Királyi Kereskedelem és Közlekedésügyi miniszter 1902-ben adott engedélyt a vonal építésére.

A vasútvonal 11 felvételi épülettel, 6 raktárral, 6 gabonaszínnel, 12 nyitott rakodóval, 11 állomási és 21 nyíltvonali őrházzal rekordsebességgel, 1902. szeptember 12-re épült meg.

Működése, állapota

A vonal egykori nagy áruforgalma mára gyakorlatilag megszűnt.

A megszüntetése előtt a személyforgalma is igen gyér volt, a szolgálatot napi 6 pár Bzmot motorkocsi látta el, vasárnap este mellékkocsikkal csatolva a diákokra való tekintettel.

Veszprémvarsányban és Kisbéren volt átszállási lehetőség a Győr-Veszprém, illetve a Székesfehérvár-Komárom-vasútvonalon közlekedő személyvonatokra.

Néhány állomáson csatlakozó buszjáratok szállították tovább az utasokat a vonaltól távolabb fekvő települések, Bakonyság, Szákszend irányába.

A vonalon a pályasebesség 40 és 50 km/h, a felépítmény túlnyomórészt 34,5 kg-os, “c” sínekből épült, amelyek jellemzően vasbetonaljakon fekszenek.

A vonalon 1991-ben történt egy baleset: Bzmot 072 és szerelvényvonata Bakonytamási és Pápateszér között ütközött a Pápa felől érkező M43-as mozdony vontatta személyvonattal.

Napjainkban

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium felmérése alapján átlagosan 18 ember utazott egy-egy vonaton, így a vonal bezárása mellett döntöttek.

2007. március 4-től a személyvonatokat 6 pár autóbusszal váltották ki, melyek azonban nem örvendtek túl nagy népszerűségnek, így a Bakony Volán hamarosan megszüntette a járatokat.

A pályát nem számolják fel, egyelőre meghagyják a teherforgalom számára (jelenleg Franciavágás és Pápa között zajlik némi áruszállítás) és mentesítő vonalként.Valamint Tatabánya irányából az Oroszlányi hőerőmű részbeni /Fa/ tüzelőanyag ellátása történik.   A Tatabánya-Környe szakaszon van személyforgalom, a Tatabánya–Oroszlány-vasútvonal személyvonatai használják.

(forrás:wikipedia)

Tatabánya-Pápa-vasútvonal
A Tatabánya?Pápa-vasútvonal útvonala
 Vonalszám: 13
 Hossz: 94 km
 Nyomtávolság: 1435 mm
 Feszültség: (Tatabánya és Környe között) 25 kV 50 ~
 Maximális sebesség: 50 km/h
Jelmagyarázat

BSicon BHF.svgBSicon .svg 0 km Tatabánya 1,12
BSicon HST.svgBSicon .svg 3 km Bánhida
BSicon BHF.svgBSicon .svg 8 km Környe
BSicon .svg 8 km 12 Oroszlány felé
BSicon eHST.svgBSicon .svg 11 km Kecskéd
14 km a Vértesi Erőmű iparvágánya
BSicon eHST.svgBSicon .svg 17 km Dad
BSicon eHST.svgBSicon .svg 21 km Szákszend
BSicon eHST.svgBSicon .svg 24 km Császár
BSicon eHST.svgBSicon .svg 30 km Ete
BSicon .svg 36 km 5 Komárom felé
BSicon BHF.svgBSicon .svg 37 km Kisbér
37 km 5 Székesfehérvár felé
BSicon eHST.svgBSicon .svg 44 km Bakonyszombathely
BSicon eHST.svgBSicon .svg 47 km Bakonybánk
BSicon eHST.svgBSicon .svg 52 km Tápszentmiklós
BSicon eHST.svgBSicon .svg 55 km Lázi
BSicon .svg 58 km 11 Győr felé
BSicon BHF.svgBSicon .svg 58 km Veszprémvarsány
BSicon .svg 58 km 11 Veszprém felé
BSicon eHST.svgBSicon .svg 61 km Románd
BSicon eHST.svgBSicon .svg 65 km GicHathalom
BSicon eHST.svgBSicon .svg 67 km Bakonytamási
BSicon eHST.svgBSicon .svg 73 km Pápateszér
BSicon eBHF.svgBSicon .svg 79 km Franciavágás
BSicon eHST.svgBSicon .svg 82 km Ugod
BSicon eBHF.svgBSicon .svg 86 km Nagygyimót
BSicon eHST.svgBSicon .svg 89 km Pusztagyimót
BSicon .svg 94 km 10 Győr felé
BSicon BHF.svgBSicon .svg 94 km Pápa 10, 14

(forrás:wikipedia)

1 komment a "Egy megboldogult vasútvonal: Pápa-Kisbér-Tatabánya…"

  1. Tschürtz Rezső | 2021.03.14. på 15:59 | Válasz

    Szombathelyi vagyok.Szombathely és Budapest között a legrövidebb vasútvonal a Celldömölk-Pápa-Tatabányai. A régi vonallal, semmit nem lehet kezdeni sajnos !
    Ha elkészül a Budapest-Belgrád vasútvonal, teherárut hoznak visznek a kikötőkbe. De merre viszik tovább ? Az is lehet, hogy már gondoltak a Tatabánya-Pápa vonal átépítésére. Az új pálya lehetne kétvágányú és a lehető legegyenesebb. Pályasebesség 250 km/h.A tehervonatok Pápa után Csorna-Sopron-Bécsújhely felé mehetnének tovább. Személyszállításnál, a napi 7 pár IC biztosan lenne Szombathely felől. Én hiszem, hogy sokszor átutazhatom városom kistestvérének állomásán, sőt le is szállhatok sétálni Bakonyszombathelyen.

Írj kommentet

Az e-mail címed nem kerül publikálásra


*